آفات انباری خرما {بخش دوم}

آفات-انباری-خرما {بخش دوم}

شپشه دندانه دار (Oryzaephilus mercator Faur) :

این سوسک شباهت زیادی به O . Surinamensis دارد و به خرما های موجود در کارگاه های بسته بندی و انبار های خرما خسارت وارد می کند.

خانواده Dermestidae

لمبه گندم( .Trogoderma granarium Everts ):

سوسک بالغ ۳-۲ میلی متر طول دارد و رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز براق و یا قهوه ای تیره با سیاه می باشد. اندازه سوسک ماده اغلب حدود دو برابر سوسک نر است. بالپوش ها دارای رنگ قهوه ای قرمز نامشخص هستند.
لمبه گندم به ندرت به خرماهای انبار شده خسارت وارد می کند. گزارش هایی مبنی بر آلودگی خرما های بسته بندی شده و خرما هایی که در کیسه کتانی نگهداری می شوند، وجود دارد. لاروها و حشرات کامل بیشتر روی سطح کیسه ها دیده شده و تعداد کمی از آنها از خرما ها تغذیه می کنند. در صورت استفاده از انبار غلات برای نگهداری خرما و یا انبار کردن خرما در کنار انبار غله ها، میزان آلودگی افزایش پیدا می کند.

خانواده Mycetophagidae

سوسک قارچ خوار( Typluaea stercorea L ):

آفات خرما

سر حشره مدور یا بیضی شکل است، سه بند انتهایی شاخک ها یک باره بزرگ شده و گرز مانند می باشند. چشم ها نیز مدور هستند.
حشره بالغ و لارو این آفت در انبار هایی که دارای شرایط مناسب برای رشد قارچ بر روی میوه خرما می باشند، از خرماها و قارچ ها تغذیه می کنند .

خانواده Nitidulidae

این سوسک ها به خرما های در حال رسیدن بر روی نخل و خرما های انبار شده آسیب می رسانند و به طور معمول با ورود از محل دم میوه به تغذیه از گوشت خرما می پردازند. علاوه بر خسارت اصلی که بر اثر تغذیه از گوشت میوه ایجاد می شود، بدلیل تجمع فضله ها و بوی نامطبوع و وجود لارو ها در میوه ، بازار پسندی آن به شدت کاهش می یابد. همچنین این خانواده ناقل مخمر ها، قارچ ها و باکتری ها می باشند .

.Carpophilus dimidiatus F:

حشره بالغ 1/5 تا ۳ میلی متر طول و به رنگ زرد مایل به خاکستری و یا سیاه مایل به قرمز است. بالپوش ها بدون علامت هستند. دومین مفصل شاخک خیلی کوچکتر از مفصل سوم می باشد.
این حشره از خرمای مرطوب و پوسیده و فاسد تغذیه کرده و در خرما های انبار شده در محل های مرطوب آلودگی ایجاد می کند. این گونه، از انبار های خرمای شهرستان بم گزارش شده است .

سوسک میوه خشک (.Carpophilus hemipterus L):

حشره بالغ به طول ۳/۹ – ۲/۱ میلی متر و به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای و به ندرت سیاه می باشد. روی هر کدام از بالپوش ها چهار لکه و یا نقطه های بزرگ زرد رنگ دیده می شود. شاخک ۱۱ مفصلی است که آخرین مفصل ها گرز مانند می باشند. 
این حشره در خرما های ترشیده و با محتوی آب زیاد، ایجاد آلودگی می کند. همچنین در انبار هایی که برای مدت طولانی تاریک و مرطوب باشند آلودگی مشاهده می شود.

خانواده Tenehrionidae

شپشه قرمز آرد(.Tribolium castaneum Hbost):

 

حشره بالغ به طول ۳/۸-۳ میلی متر و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز با بدنی مسطح و تا حدودی تخم مرغی شکل است. مفاصل شاخک ها به تدریج از پایین به طرف بالا بزرگتر می شوند. مفصل آخری مدور و کشیده و عرض آن معادل طول مفصل می باشد. این حشره به ندرت خرما های بسته بندی شده و با خرماهای بدون بسته بندی را آلوده می کند.

راسته دوبالان( Diptera )

خانواده Drosophilidae

مگس سرکه( .Drosophila sp):

حشره بالغ حدود ۲ میلی متر طول دارد و به رنگ زرد و یا خاکستری است شکم سیاه و در هر یک از سه بند اولیه شکم یک نوار زرد رنگ دیده می شود. این نوار ها در حشرات ماده ممکن است تیره رنگ باشند.

این آفت در بعضی از انبار های خرما به تعداد زیادی دیده شده است. لارو از خرما های ترشیده تغذیه می کند. حشره بالغ یک آفت جدی در کارگاه های بسته بندی می باشد به طوری که خرما ها را چه قبل از بسته بندی و چه موقع بسته بندی آلوده می کند.

راسته راست بالان ( Orthoptera )

خانواده سوسری ها( Blattidae )

سو سری آمریکایی (.Periplaneta americana L ):

سوسری آمریکایی در انبار های خرما، به خصوص انبار هایی که بین ساختمان های دیگر مثل انبار های غذایی و یا خانه های قدیمی واقع شده اند، دیده می شود. این آفت به ندرت در انبار های مدرن و جدید یافت می شود، این حشره همه چیز خوار و شب فعال بوده و از انواع مواد غذایی تغذیه می کند. تغذیه مستقیم این آفت روی خرما قابل توجه نمی باشد، اما از نظر انتقال عوامل بیماریزا و مواد سرطانزا حایز اهمیت هستند. ضد عفونی انبار های خالی در از بین بردن این آفت مؤثر است.

 

سو سری آلمانی (.Blattella germanica L ):

این سوسری در درجه دوم اهمیت نسبت به سوسری آمریکایی فرار دارد اغلب به تعداد کم در انبار های خرما دیده می شود.

 

سوسری شرقی (Batta orientalis L ):

این آفت انباری کمتر از سوسری آلمانی و آمریکایی یافت می شود و به ندرت در انبار های خرما دیده می شود.

آفات-خرما

راسته ( Hymenoptera )

خانواده مورچه ها (Formicidae)

مورچه های این خانواده همزمان با رسیدن میوه خرما از آن تغذیه کرده و همراه با بسته های خرما وارد انبار یا سرد خانه می شوند. در انبار با برجا گذاشتن آثار خسارت و لاشه خود و به خصوص تولید اسید فرمیک باعث پایین آمدن بازار پسندی خرما می شود .

 

راسته کنه ها(Acarina)

خانواده (Tyrophagidae)

کنه قارچ ( .Tyrophagus lintneri Osborn ) یا کنه آرد:

این کنه بر روی خرما های کهنه و مرطوب و خرما هایی که در شرایط غیر بهداشتی نگهداری می شوند، به طور معمول به تعداد زیادی یافت می شود. خرما های آلوده بدبو شده و ظاهری نامطلوب پیدا می کنند.

موش های زیان آور:

موش های زیان آور شامل سه گونه و .Rattus rattus L. ، Rattus norvegicus Berkenhout , Musmus musculus T می باشند که علاوه بر تغذیه از محصول باعث انتقال عوامل بیماریزای زیادی به انسان می شوند.

 

در مقاله بعدی به طور کامل به بررسی موش های زیان آور و همچنین راه های مبارزه با آنها می پردازیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *