آمار صادرات خرما در سال 97

آمار صادرات خرما در سال 97

آمار صادرات خرما در سال 97 به شرح زیر می باشد.

آمار گمرک در سال گذشته نشان می دهد که در کل سال ۳۰۷ میلیون دلار خرما از کشور ایران به سایر کشورها صادر شده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک ایران از تجارت های خارجی در ۱۲ ماه سال گذشته ۲۷۴ هزار تن انواع خرما به صورت های مختلف تازه و خشک شده از کشور ما صادر شده که ارزش آن به مبلغی نزدیک به ۳۰۷ میلیون دلار می رسد.

خرمای ایران در سال گذشته به بیش از ۸۵ کشور در دنیا صادرات وسیعی داشته و این نشان می‌دهد که خرمای ایران توانسته در سال ۹۷ در خارج از مرزها به بازاری ای مناسب برای فروش و کسب درآمد برسد.

بیشترین خرماهای صادر شده در سال 97

حال سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد این است که خرمای که بیشترین صادرات را داشته چه نوع خرما ای میباشد مطابق با روال معمول و مثل همیشه خرمای مضافتی

بیشترین صادرات را داشته به طوری که از مجموع ۲۷۴ هزار تن خرمای صادر شده در این مدت با وزنی معادل ۱۱۲ هزار تن که تقریبا ۴۰ درصد از حجم کل صادرات خرما را شامل می‌شود را خرمای مضافتی به خود اختصاص داده است . 

ارزش صادرات خرمای مضافتی نیز در این مدت مبلغی معادل ۱۵۷ میلیون دلار آمریکا بوده است که رقم قابل توجهی برای اقتصاد کشور و همینطور صادرکنندگان خرما می باشد.

خرمای ایران در سال گذشته با افزایش قیمت همراه بود به دلیل وجود عوامل مختلف اقتصادی و همچنین عوامل حاکم بر بازار خرید و فروش خرما به افزایش قیمت در این سال به طور چشمگیری انجام شد.

می توان با استفاده از آمار و ارقام به این نتیجه رسید که قیمت فروش هر کیلوگرم از انواع خرما های صادراتی ایران در سال ۹۷ در بازارهای خارجی برابر یک دلار و ۱۲ سنت بوده است که رقم جالبی می باشد.

ویژگی که خرمای صادراتی از کشور ما دارد این است که این خرماها تقریباً فقط در کشور ما رشد می کنند و هم مانند سایر کشورهای عربی که خرماهای مشترکی دارند نیست.

علاوه بر خرمای مضافتی،  خرمای پیارم درجه یک نیز صادرات زیادی داشته است و یکی از خرما های مورد علاقه مردم در جهان و همچنین کشورهای لوکس برای خریدار خرما می باشد.

صادرات خرما در سال 98

پیش بینی می شود با توجه به بهبود وضعیت بسته‌بندی و همچنین ارتباط تاجران با خارج کشور صادرات خرما در سال ۹۸ افزایش داشته باشد و کشورهای جدیدی به لیست خریدار خرمای ایران اضافه شود

چرا که این خرما کیفیت بسیار مناسب و همچنین قیمت مناسبی دارد و برای اغلب کشورها که نمی توانند خرما تولید کنند یک گزینه مناسب می باشد.

همچنین وجود شهرهای منحصر به فردی در ایران همانند شهر بم و شهر حاجی آباد که خرم های با ارزشی در آنها کاش می شود به کشور ما رونق بسیار زیادی دارد و باعث شده است این میوه با برکت به یکی از ارکان اقتصادی کشور تبدیل شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *