استفاده ازضايعات برگ خرمادرحفظ رطوبت خاك

استفاده ازضايعات برگ خرمادرحفظ رطوبت خاك
 
خرما یکی از مهمترین محصولات ایران با سطح زیر کشت حدود ۱۵۶۶۱۸ هکتار می باشد. استفاده از ضایعات برگ خرمادرحفظ رطوبت خاک به این میزان انبوه،به محیط زیستکمک شایانی مینماید. در هر هکتار به طور متوسط ۱۵۶نفر نخل وجود دارد که سالانه هر کدام ۲۵- ۱۵ (متوسط ۲۰عدد) برگ خشک را از دست می دهند. چنانچه وزن متوسط هر برگ ۳-۲ (متوسط ۲/۵ ) کیلوگرم باشد، بنابراین هر درخت در سال ۵۰ کیلوگرم و هر هکتار ۷۸۰۰ کیلوگرم برگ خشک دارد که به عنوان بخشی از ضایعات نخلستان می باشد.
همچنین برای آشنایی با خرما شاهانی و خرما خاصویی و خرما پیارم می توانید روی آن ها کلیک کنید . 
 
از طرفی با توجه به پراکندگی نامطلوب زمانی و مکانی بارش در کشور، افزایش بهره وری آب در کشاورزی موضوعی استراتژیک و بسیار مهم است. خشکی و خشکسالی با توجه به قرار گرفتن کشور ایران در یک منطقه خشک، یک پدیده اقلیمی و یک واقعیت دایمی برای ایران است. بنابراین پیش
گرفتن شیوه های سازگاری و اقدامات پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و کم آبی اجتناب ناپذیر است. یکی از این راهکارها کاهش میزان تبخیر سطحی از خاکی به کمک مالچ با خاکپوش می باشد.
 

مالچ چیست؟

 
مالچ به هر نوع ماده ای که بتواند روی زمین قرار گرفته و در سطح خاك تغيیرات فیزیکی انجام دهد، گفته می شود. مالچ به صورت طبیعی یا مصنوعی است که هر کدام دارای انواع مختلفی مالچ طیعی (آلی) شامل برگهای مرده، شاخه های کوچک (ترکه ها)، شاخه های هرم و ریز شده و دیگر بقایای گیاه نظير کاه و کلش است که روی سطح زمین انباشته می شوند. مالچ آلی علاوه بر حفظ رطوبت، به دلیل ایجاد کمپوست روی سطح مرطوب زمین
سبب تغذیه گیاهان، کرمهای خاکی، میکروب ها و دیگر موجودات زنده و مفید خاک می شود. باکتری، قارچ و سایر موجودات زنده از مواد آلی به عنوان غذا استفاده می کند که این فرایند تجزیه نامیده می شود. مالچ باعث تکثیر موجودات مفید خاک شده و پاتوژنهای خاک را نیز کنترل می کند. وقتی میکروبها مواد آلی را تجزیه می کند، ماده چسبناکی تولید می کنند که ذرات خاک را در یک ساختار متخلخل شکل کنار یکدیگر قرار می دهد. این ساختار به آب اجازه نفوذ بیشتری را می دهد. آب نفوذ کرده در ذرات رس و هوموس برای استفاده گیاه در آینده ذخیره می شود.
 
مالچ مصنوعی از مواد غیر آلی نظیر پلاستیک تشکیل می شود و بیشتر در جهت حفظ رطوبت خاک استفاده می گردد. مالچ دهی با کاهش تلفات تبخیر، فرصت شور شدن خاک را کاهش می دهد.
 
همپنین شما عزیزان می توانید به روزترین قیمت خرما را از کارشناسان شرکت ما جویا شوید.
 

مزایای کاربرد مالچ

 
مالچ دارای فواید مختلفی است که در شکل زیر به آن اشاره شده است :
 
مزایای مالچ
 

مدیریت کاربرد مالچ

 

۱- ضخامت لایه مالچ

 
برای انواع مالچ متغیر است، اما معمولا بین ۱ تا ۱۵ سانتی متر می باشد. ضخامت مالچهای درشت تر معمولا بیش از ضخامت لایه مالچ های ریز تر است. لایه های ضخیم در هنگام کار برد مالچهای کوچک و ریز، راه ورود هوا به ریشه های گیاه را می بندند. در اطراف درختان و درختچه ها نسبت به بستر برگها و سبزیجات، لایه ضخیم تری از مالچ قرار می دهند، ریشه ها در جستجوی هوا درون مالچ نیز رشد می کند، بنابراین چنانچه ضخامت لایه مالچ کنترل نگردد، به گیاه ضرر می رساند. از این رو باید به طور منظم مالچ آلی جهت حفظ ضخامت لایه آن، افزوده گردد. برگهای خشک و خرد شده خرما در قطعات ۱۰-۵ سانتی متری به ضخامت حدود ۱۰-۷ سانتی متر نیاز دارند.
 

۲- سلامت مالچ

 
در هنگام کاربرد مالچ آلی صرف نظر از منبع ماده آلی، دو فاکتور تجزیه مالچ و شوری مواد بسیار حایز اهمیت است. کودها و لای ها گاهی شور هستند و ممکن است ایجاد مشکل نمایند. بنابراین باید متعادل سازی صورت پذیرد.
نکته دیگری که در هنگام کاربرد مالچ های آلی به ویژه در نخلستان باید در نظر داشت, عدم آلودگی مالچ آلی نظیر خاک اره به آفاتی مانند موریانه است. زیرا موریانه از آفات زیانبار نخلستان است. بنابراین قبل از کاربرد خاک اره و مالچ های آلی باید آنها از این نظر بررسی شوند.
 

۳- آبیاری گیاهان با مالچ

 
هرچند مالچ ها رطوبت را در خود نگه می دارند، اما آبیاری گیاهان در خاک های مالچ داده شده ضروری است. آب باید به مقدار کافی و در زمان مناسب در اختیار گاه قرار گیرد. در اثر رطوبت بیش از اندازه، ساقه گیاه که در تماس با مالچ است، پوسیده می شود. از طرفی همیشه باید در نظر داشت که تشنگی شدید، منجر به مرگ گیاه می گردد.
بهترین معیار برای شروع آبیاری، سطح رطوبت خاک است. چنانچه رطوبت خاک کافی باشد، از آبیاری باید اجتناب نمود. کنترل رطوبت خاک را می توان به کمک دستگاه های اندازه گیری رطوبت خاک و یا با روش نمونه برداری انجام داد. اما یکی روش ساده برای کنترل رطوبت خاک، لمس آن با انگشتان است. خاکی که با اندکی فشرده شدن شکل گیرد، دارای رطوبت کافی است. بهتر است آب مورد نیاز، در زیر مالچ در ناحیه ریشه قرار گیرد. بهترین روش، استفاده از آبیاری موضعی است که نازل در زیر سطح مالچ قرار داده شود. اما می توان از روشهای آبیاری دیگر نیز استفاده نمود. مالچ از تبخیر از سطح خاک جلوگیری می نماید و بنابراین آبیاری فقط نیاز تعرق گیاه را برآورده می سازد و بدین ترتیب مقدار آب داده شده کاهش یافته و راندمان افزایش می یابد. البته دستیابی به نتایج مطلوب نیازمند حفظ و نگهداری سیستم می باشد.
 
شما می توانید به راحتی با خرید آنلاین خرما از شرکت ما، مرغوب ترین نوع خرما را تهیه نمایید.
 

کاربرد مالچ در احداث نخلستان

 
یکی از مهمترین مشکلات در احداث نخلستان، عدم گیرایی پاجوش و نهالهاست که گاه نخلداران را مجبور به چندین بار واکاری (کشت دوباره نهال تازه) میسازند. این امر موجب اتلاف هزینه، انرژی و زمان بسیاری می گردد. از راههای افزایش گرایی، حفظ رطوبت در منطقه ریشه است. در آزمایشی در مؤسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور، کاربرد مالچ خرد شده برگ خرما در تشتک هم زمان با کشت نهال خرما سبب افزایش ۲۵درصدی گیرایی پاجوش خرما و افزایش خصوصیات مختلف رشد رویشی شد.
 
مالچ برگ خرما در حفظ رطوبت خاک سطحی نیز مؤثر واقع شد. پوشش خاک بر حفظ رطوبت تا عمق ۵۰ سانتی متری خاک تأثیر دارد. مالچ برگ خرده شده خرما سبب افزایش حدود ۱۲ درصدی رطوبت خاک نسبت به سطح بدون پوشش خاک شد.
 
وجود خاکپوش به ویژه برگ های خرد شده خرما با پوشش خاک مانع از رشد علفهای هرز گشت.
 
 

توصیه های کاربردی

 
۱- به منظور حفظ رطوبت محیط ریشه، کاهش تجمع املاح و رشد بهتر پاجوش یا نهال کشت بافتی، برگهای خشک و عاری از بیماری از سطح باغ جمع آوری و به قطعات حدود ۱۰ – ۵ سانتی متری خرد شود و سپس در سطح تشک به ضخامت حدود ۱۰ سانتی متر قرار داده شود.
 
۲- برای اطمینان از سلامت مالچ می توان قبل از کاربر آنها را ضدعفونی نمود.
 
۳- مبارزه با علفهای هرز مطابق با یافته های تحقیقاتی انجام گیرد.
 
۴- آبیاری برای رشد محصول امری ضروری است. لذا برنامه آبیاری باید به صورت منظم باشد تا ضمن عمل آبیاری شستشوی خاک نیز صورت گرفته و از تجمع املاح در ناحیه ریشه جلوگیری شود.
 
شرکت صادرات خرما کریستال مفتخر است که با رعایت موازین و قوانین وزارت بهداشت، توانسته مرغوب ترین نوع خرماهای درجه یک را تولید کند و همچنین کشاورزان در راستای فعالیت خود ضایعات برگ خرما را باتوجه به مطالب گفته شده، جهت حفظ رطوبت خاک به کار می گیرند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *