ایمنی وپیشگیری سقوط از نخل خرما

ایمنی-و-پیشگیری-از-سقوط-نخل-خرما

ایمنی وپیشگیری سقوط از نخل خرما امری بسیار مهم است.

ازآنجا که شاید بارها جملاتی همچون “پیشگیری بهتر از درمان”، “مول ایمنی بعد کار”، “دیر رسیدن بهتر از نرسیدن است و از این قبیل را شنیده و با تابلوهای مربوطه را دیده ایم.

فلسفه اساسی در تمامی این جملات این است که کار هیچگاه نمی تواند از بین برنده فلسفه وجود فرد انجام دهنده آن باشد.

حوادث معمولا زمانی رخ می دهند که فرد یا افراد درگیر با حادثه از این اصول غافل بمانند.

عواقب سانحه نیز تنها گریبانگیر شخص خطرساز نبوده و در بسیاری موارد بیشتر دامنگیر افراد پیرامون وی است.

از این رو در نظر داشتن جملات فوق و موارد مربوط به ایمن سازی کار و محیط آن را باید به عنوان پیش نیاز انجام کار دانست.

خبرهای جسته گریخته نشان می دهد سالانه موارد متعددی از سقوط کارگران از نخل که منجر به معلولیت های شدید با مرگ می شوند، رخ میدهند.

از این رو بخش تحقیقات تولیدی تبدیل و نگهداری محصول موسسه تحقيقات خرما و میوه های گرمسیری کشور همگام با تحقیق برای مکانیزه نمودن تولید خرما، توجهی ویژه به ایمنی و سلامتی کارگران نخلستان

دارد.

نوشتار حاضر در همین راستا تدوین شده و امید است با عمل به دستورالعمل های ارائه شده در این نوشتار بتوان از بسیاری از موارد سقوط احتمالی در حین کار با نخل خرما و عواقب آنها پیشگیری نمود.

مقدمه

اگر چه پیشرفتهای صنعتی جهان کنونی قابل مقایسه با گذشته نیست، اما از دیدگاه کشت و کار خرما فناوری جهان خیلی رشد نکرده است.

بسیاری از روشهای ابتدایی تولید خرما کماکان در تخیلات کشور و بسیاری نقاط خرماخیز جهان مرسوم هستند.

تلاشهایی در این زمینه صورت گرفته اما به دلایل بسیار منجر به ارائه فناوری های مناسب در تولید خرما نشده اند.

ارتباط نزدیک کارگر با نخل و صعود از نخل از جمله شاخص ترین و مهم ترین فعالیتهای مرتبط با نخل خرما به شمار می آید که کماکان و با اندک تغییر نسبت به گذشته به منظور انجام عملیات تولید خرما اجرا می

شود.

این عمل متضمن خطرات و مخاطرات بسیاری است.

سقوط از نخل بویژه از ارتفاع بالا از مهم ترین این مخاطرات است که علاوه بر صدمات شدید جسمانی، در بسیاری مواقع منجر به معلولیت دایمی پا فوت می شود.

از این رو تامین امنیت کارگران نخل به منظور ایمن سازی محیط کاری آنان باید در اولویت قرار گیرد.

شما می توانید آخرین قیمت خرما را از کارشناسان شرکت ما جویا شوید.

شناسایی عوامل سقوط

شناخت عوامل و شرایط بروز سانحه اولین گام در مسیر پیشگیری از آن به شمار می آید. مهم ترین عوامل بوجود آورنده شرایط سقوط عبارتند از:

1- پوسیدگی تنه نخل خرما

کربها (ته مانده دمبرگها روی تنه) مهم ترین تکیه گاه کارگران بالارونده از نخل است. عدم تکریپ یا تکریب نامناسب به شکلی که ته مانده های دمبرگ بلندتر از حد معمول و اصولی باشند، می تواند صعود و بویژه پایین آمدن از نخل را با مشکلات جدی مواجه ساخته، احتمال سقوط از نخل را افزایش دهد. از این رو اجرای عملیات تکریب و نگهداری تنه نخل خرما بر اساس توصیه های علمی ضروری است تا افزون بر تامین بهداشت نخل، منجر به تنه ای محکم و قابل اتکا در حين صعود گردد

۲- عدم حمایت مناسب، از دست دادن تعادل و سقوط

پس از پاها، دستها نقش بسیار موثری در حفظ تعادل کارگر و پیشگیری از سقوط دارند. از سویی دیگر انجام عملیات نخل نیز با دست و کاربرد ابزار دستی انجام می شود. برای تامین این دو هدف، حمایت کارگر در زمان صعود و کار در ارتفاع با ابزار مناسب ضروری است. در این خصوص ابزار مرسوم فروند (نفربند یا پرند) به طور عام مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی مناطق از نردبان های چوبی برای دسترسی به نخل های کوتاه نیز استفاده می شود. گاهی مشاهده می شود که برخی کارگران بدون استفاده از ابزار مناسب و بدون هرگونه حمایت فیزیکی اقدام به صعود از نخل نموده و یا در حین کار از حلقه فروند خارج می شوند و زمینه های بروز خطر را بوجود می آورند.

۳- نقص فنی وسیله صعود

پوسیدگی، خرابی و غیر ایمن بودن و استفاده از مواد نامناسب و فرسوده و عدم دقت در ساخت ابزار صعود از دیگر عوامل زمینه ساز سقوط از نخل به شمار می آیند، همچنین عدم دقت در استفاده از فروند، نردبان و با ابزار صعود نیز به طور کلی می تواند زمینه بروز خطر سقوط را فراهم سازد.

۴- صدمه دیدگی توسط خار

وجود خارهای تیز و محکم در ناحیه تاج از ویژگی های بارز نخل خرما به شمار می آید. از این رو در حین کار در این ناحیه احتمال تماس بدن با خارهای نخل و صدمه دیدگی وجود دارد. این امر زمانی که احتمال آسیب دیدگی اعضای حساس پلن همچون چشمها وجود داشته باشد، تبدیل به خطر می گردد. کارگران اغلب در مقابل آسیب دیدگی این اعضا به طور غیر ارادی واکنش نشان می دهند و در نهایت زمینه رها نمودن تکیه گاه دستها فراهم شده و امکان سقوط از نخل افزایش می یاید.

5- ترسیدن و یا گزیده شدن توسط مار و عقرب

تنه و تاج نخل مكان تجمع و زندگی بسیاری حشرات، جوندگان و خزندگان همچون زنبور، موش، عقرب و مار میباشد. این امر بویژه در نخل های کوتاه و در نخلستان هایی که کمتر مورد رسیدگی و توجه قرار می گیرند بیشتر است. با توجه به مخاطرات برخورد با این جانوران، برخی کارگران در برخورد با آنها به دلیل ترس پا تصور بروز خطر، تمرکز خود را از دست داده و با عجله سعی در فرار از مکان استقرار می نمایند. این امر اگرچه طبیعی است لیکن در صورت استیلای ترس می تواند به عاملی برای از دست دادن تعادل و سقوط از نخل منجر شود.

۶- مخاطرات ابزار کار

مهم ترین ابزار کار همراه نخلکاران در هنگام صعود شامل اره، داس، عكفه، کجک و پا انواع مختلفی از ابزار سبک دستی است که عمدتا تیز بوده و در انجام عمل برش کاربرد دارند. کاربرد نادرست این ابزار بویژه در زمان صعود یا ایستادن روی تنه با فروندهای بافته شده از الیاف نخل و یا طنابهای معمولی، می تواند به بریده شدن فروند و سقوط بیانجامد. این خطر زمانی که ابزار روی فروند نگه داشته می شود نیز وجود دارد.

۷- مخاطرات پایین آمدن از نخل

باید توجه نمود که عمل پایین آمدن از نخل به دلیل لزوم کنترل سنگینی بدن کارگر و دید کمتر، اندکی مشکل تر از بالا رفتن است. این امر در هر دو ابزار صعود فروند و نردبان صادق است. از این رو علاوه بر دقت در صعود از نخل و انجام کار، احتیاط کامل در هنگام پایین آمدن نیز ضروری است. عجله در این امر می تواند به لیز خوردن از نخل با ابزار و سقوط بیانجامد، در برخی موارد سر خوردن کارگران از روی برگهای نخل به منظور تسریع در عملیات مشاهده شده است. چنین روشی اگر چه سریع است لیکن خطر سقوط از نخل به واسطه آن بسیار زیاد و اکیدا مردود است.

برای اطلاع از نحوه خرید خرمای مضافتی می توانید این کار را از شرکت ما انجام دهید.

ایمن سازی و پیشگیری از سقوط به صورت گام به گام

با توجه به شناخت عوامل بروز خطر سقوط، به منظور کار ایمن در درون تاج نخل خرما رعایت گام به گام اصول زیر توصیه می شود:

1- ماهیت و محدوده کار از قبل شناسایی شود:

این کار باعث میشود مسیرهای لازم برای بالا رفتن از نخل و دسترسی به تاج، انجام عملیات و پایین آمدن را از قبل تصور نموده و بهترین راه ممکن را که در بردارنده کمترین خطر است، انتخاب شود.

همچنین می توانید سفارش آنلاین خرما را نیز از طریق شرکت ما انجام دهید .

۲- مخاطرات کار ارزیابی شوند

این امر باعث میشود تا مناطق و امکان بروز خطر سقوط شناسایی و آمادگی فکری مناسبی در این زمینه حاصل شود. این آمادگی باعث می شود تا تمرکز فرد افزایش یافته احتمال بروز خطر کاهش یابد و افزون بر آن آمادگی ذهنی برای مقابله موثر با خطر را در زمان بروز آن داشته باشند، به طور مثال در صورتی که مشخص شود که در محل کار در ارتفاع، کرب ها پوسیده اند می توان از قبل برای حذف آنها و انتخاب تکیه گاه مناسب تر اقدام نمود.

۳- گام های لازم برای رفع مخاطرات برداشته شوند

در صورتی که در برآوردهای خطر به موارد قابل توجهی برخورد شود، باید برای رفع آنها پیش از انجام کار اقدام نمود. به طور مثال در صورتی که خطر خارها جدی است، می توان ابتدا عملیات خارزنی را انجام داد و یا در صورتی که عملیات صرفا بازبینی است می توان از عینک مناسب استفاده نمود.

می توانید خرمای لوکس را نیز از شرکت ما تهیه کنید .

۴- وسایل اضطراری مقابله با مخاطرات کار تدارک دیده شوند

انتخاب ابزار ایمنی باید متناسب با نوع کار و مخاطرات احتمالی انجام شود. در هر صورت باید توجه داشت که به منظور تامین ایمنی مناسب در کار با نخل و بویژه پیشگیری از سقوط، باید ابزار زیر به صورت مسالم و آماده به کار در اختیار باشند.

  • کلاه ایمنی و کفش مناسب
  • عینک ایمنی استاندارد 
  • دستکش ترجیحا پارچه ای 
  • کمربند مناسب برای نگهداری و جابجایی ابزار 
  • طناب یدکی

5- پیش از کار از سلامت ابزار صعود اطمینان حاصل شود

سلامت ابزار صعود ضامن سلامتی و نجات جان فرد است. بر این اساس قبل از آغاز به کار باید از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود. گره ها و قلابها باید به طور مرتب بازبینی شوند تا از استحکام آنها اطمینان حاصل گردد. در ساختن فروند باید دقت کافی مبذول شود. با توجه به احتمال بریده شدن طناب، آن بخش از فروند که دور تنه قرار می گیرد باید از جنس کابل سیمی بافته شده مناسب ساخته شود. به عنوان شاخصی برای انتخاب، قطر کابل مورد استفاده باید به گونه ای باشد که بنوان با آن باری به وزن حداقل ۸۰۰ کیلوگرم را بدون بریده شدن آویزان نمود.

۶- هیچ گاه در انجام کار عجله نشود

عجله در انجام کار باعث افزایش خستگی و کاهش تمرکز بر عوامل خطرزا می گردد. از این رو به منظور کار ایمن، توصیه می شود همواره به اندازه کافی برای صعود از نخل انجام عملیات مورد نیاز و پایین آمدن از نخل وقت در نظر گرفته شود. هیچ گاه به هدف صرفه جویی در وقت، به دستورالعمل های ایمنی بی توجهی نشود.

همواره یادمان باشد اول ایمنی بعد کار

ایمنی بر کار مقدم است

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است

شرکت کریستال با رعایت نمودن قوانین و شرایط کارگران نخلستان حین کار ، توصیه و تذکرات مهم را عنوان می کند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری و پیشگیری نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *