دو خرمای پر فروش ایران در بازارهای جهانی

قیمت آنلاین خرما

ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان خرما در جهان توانسته همواره با تولید خرماهای مختلف به راحتی نیاز کشورهای جهان را در زمینه ی خرما تامین کند .

ولی ایران نیست که به تنهایی در بازار خرما ، فعالیت می کند و سایر کشورهای تولید کننده خرما از جمله عربستان ، مصر ، تونس و … نیز در این بازار فعالیت می کنند .

نکته ی قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد ، تنوع خرما در جهان است .

در جهان بیش از 3000 نوع خرما وجود دارد . در ایران نیز بین 300 تا 400 نوع خرما وجود دارد که از این تعداد در خود کشور ایران تنوع مصرف بین 10 تا 30 نوع  خرما می باشد .

منحصر به فرد بودن خرماهای تولیدی در ایران  توانسته کمک زیادی در فروش خرمای ایران در بازارهای جهانی داشته باشد ، چرا که خرماهای تولیدی ایران را هیچ کدام از کشورهای تولید کننده خرما نمی تواند تامین کند .

در بین این خرماها ، دو خرما جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارند ، در واقع کشورهای مختلف نیز به این خرماها توجه خاصی می کند .

این دوخرما عبارتند از خرمای مضافتی و خرمای پیارم .

 

خرمای مضافتی

این خرما پرمصرف ترین خرمای ایران در کشور می باشد و همچنین سهم زیادی از صادرات به این خرما اختصاص پیدا می کند .

در واقع خرمای مضافتی ( به انگلیسی Mazafati Dates ) با طعم خاص خود توانسته رضایت ذائقه های مختلف را جلب کند .

این خرما که محصول شهر بم می باشد به راحتی در بازارهای جهانی به فروش می رسد .

کشور هند که بزرگترین خریدار خرمای ایران می باشد ، در بین خرماها ، بیشتر خرمای مضافتی را از ایران می خرد .

همچنین جالب است بدانید این خرما نام های دیگری نیز دارد و آن نام ها عبارتند از : خرمای کیمیا ، خرما سیاه ، رطب ، خرمای بم.

مضافتی را می توان مهم ترین خرمای تولیدی ایران دانست .

 

 

خرمای پیارم

خرمای پیارم گران ترین خرمای ایران می باشد ، همچنین این خرما در بازارهای جهانی نیز قیمت بالایی دارد .

پیارم را لوکس ترین خرمای ایران می دانند و این خرما بیشتر صادراتی است چرا که قیمت این خرما در مقایسه با سایر خرما ها در کشور بالاست .

خرمای پیارم (به انگلیسی Piarom Dates ) در دسته ی خرماهای نیمه خشک قرار می گیرد و گوشت و پوست این خرما به راحتی از هم جدا می شوند و همچنین برای نگهداری ومصرف کوتاه مدت به یخچال نیاز ندارد.

این خرما محصول شهر حاجی آباد در استان هرمزگان می باشد و بهترین و مرغوبترین پیارم در این شهر فقط کشت می شود .

همچنین در جهان ، این خرما را با نام های مریمی و شکلاتی نیز می شناسند .

پیارم نیز در جهان محبوبیت زیادی دارد ، البته این نکته را فراموش نکنید که کشورهای اروپایی بیشتر خریدار این خرما هستند .

همچنین جالب است بدانید یکی از دلایل گران بودن این خرما ، این موضوع هست که ، این خرما در مقیاس زیاد کشت نمی شود و به صورت محدود در منطقه ی هرمزگان کشت می شود.

 

 

 

وضعیت صادرات خرما  

صادرات خرما در سال های اخیر با رشد قابل قبولی همراه بوده است . خرمای ایران در چند سال گذشته توانسته وارد کشورهای جدیدی شود و توجه ذائقه ها را به خود جلب کند.

خرما یکی از میوه هایی هست که به دلیل تنوع زیاد در صورتی که مرتب وارد کشورهای مختلف نشود ممکن است ذائقه ی مردم تغییر کند و به سمت مصرف خرماهای تولیدی سایر کشورها بروند و در نتیجه فروش خرمای ایرانی در جهان به خطر بیفتد .

با وجود تحریم های مختلف و شرایط به وجود آمده در بازار ، مراودات سایر کشور ها در زمینه ی تجارت با ایران دشوار شده است و بسیاری از بازرگانان مختلف در انتقال پول به ایران مشکل دارند . همین موضوعات بر فروش خرمای ایران نیز تاثیر گذاشته است . شاید اگر ایران می توانست آزادانه در بازارهای جهانی و بدون مشکلات تحریم خرما بفروشد ، در آمد حاصل چند برابر درآمد فعلی بود .

چند سال قبل نیز کشور ما در زمینه ی بسته بندی بسیار ضعیف بود ، به نحوی که خرماهای ایران را بیشتر به صورت فله به خارج صادر می کردند و این موضوع باعث میشد ، نامی از خرمای ایران و همینطور شرکت های ایرانی بر خرماها نباشد که بتوانند خود را در جهان مطرح کنند .

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *