عادت های غذایی غلط از صبح تا اخر شب (بخش اول)

کیک خرما

در این مقاله سعی داریم عادت های غذایی غلط را از هنگام بیدار شدن تا آخر شب معرفی و بررسی کنیم.

صبحانه نخوردن

یکی از عادت های غلط بعضی از مردم ، نخوردن صبحانه است.

به هر علت یا بهانه ای یادتان باشد شاید شما خودتان را قانع کنید که الان به محل کار دیر میرسید یا امروز حوصله ندارید که صبحانه نخورید، اما بدنتان این را درک نمیکند و نخوردن صبحانه را با عکس العمل هایی جواب میدهد.

صبحانه نخورید تا تمرکز نداشته باشید .

تحقیقات در همه ی رده های سنی نشان داده است کسانی که صبحانه نمیخورند تمرکز لازمه را نمیتوانند کسب کنند و بخصوص در دانش آموزان این عامل سبب کندی یادگیری و آموزش در کلاس های صبح میشود.

صبحانه نخوردن سبب کاهش وزن نمیشود .

صرف نظر از فعالیت های پیچیده درونی بدن در نظر بگیرید که بدن ، بعد از حداقل 8 ساعت خواب شب حالا که بیدار شده اید نیازمند سوخت رسانی و تجدید قوا برای شروع یک روز دیگر است و هرچه صبر میکند شخص راضی نمیشود که این سوخت رسانی را شروع کند !

لینک پیشنهادی : خرید خرما

ناچارا برای کمبود انرژی بدن دست به استفاده از بافت های ماهیچه ای شکم برده و آنهارا تبدیل به چربی قابل مصرف میکند که این امر خود سبب افزایش وزن میشود.

نخوردن صبحانه ضرر بیشتری از بیدار نشدن دارد .

بهتر است همانطور به خواب خود تا ابد ادامه دهید تا اینکه بیدار شوید و صبحانه نخورید!

بهترین زمان خوردن صبحانه از یک ربع بعد از بیدار شدن تا یک ساعت است که اوج نیاز بدن که مواد غذایی است. صبحانه نخوردن همچنین بر میگرن هم تاثیر بسزایی دارد و در بوجود آمدن سردرد های مزمن برای افراد عادی هم تاثیر دارد.

کسانی که صبحانه نمیخورند در شرایط یکسان بیشتر از کسانی که صبحانه میخورند در معرض بیماری های قلبی عروقی و مشکلات گوارشی قرار دارند.

آنها همچنین در طول روز بیشتر به سراغ وعده های سنگین غذایی میروند .

صبحانه چه میخورید ؟

در بخش قبل دیدیم که نخوردن صبحانه چه ضرر هایی در پی دارد. اما بعضی از مواد غذایی نباید در صبح مصرف شوند زیرا با خوردن آنها نمیتوان ادعا کرد صبحانه خوبی میل کرده اید !

نان سفید مصرف نکنید : مصرف نان سفید و نان بیش از حد برشته خود از راه های کشیدن بدن به سمت و سوی سرطان است .

نوتلا نخورید : دو قاشق غذاخوری نوتلا 83 درصد از سطح متوسط شکر مورد نیاز روزانه را تامین میکند و علی رغم تصور همانقدر هم سریع قند خون را پایین میاورد و احساس ضعف و گرسنگی ایجاد میکند همچنین سرشار از روغن پالم هستند که برای بدن مضر است.

سوسیس ها و ساندویج های آماده : این را به یاد داشته باشید مصرف سوسیس و ساندویج های آماده در هر صورت برای بدن مضر است و مصرف آن به عنوان اولین وعده و تامین کننده انرژی شروع روز کار بسیار غلطی است زیرا دارای نمک فراوان و چربی بیش از اندازه میباشند و بسیار سرطان زا هستند.

پن کیک هم جز آن دسته از مواد غذایی است که نباید در وعده ی صبحانه مصرف کرد زیرا به علت داشتن شکر زیاد و چربی موجود در سس ریختنی روی آن ، سبب چافی و بیش فعالی کودکان نیز میشود.

حالا چه بخوریم ؟

املت : یک املت کم چرب با نان سبوس دار بسیار بهتر از یک نیمرو است. همچنین مصرف سبزی تازه در کنار این املت میتواند در همان صبح به اصطلاح شما را شارژ کند !

چند عدد خرما : در صورتی که وقت ندارید و یا حوصله ی فراهم کردن صبحانه برای خود را ندارید چند دانه خرما میتواند هم سوخت و ساز بدن شما را تنظیم کند و به چربی سوزی ادامه دهد و هم انرژی شما را بصورت طبیعی و بدون ضرر تامین کند .

یادتان باشد که شیر هم گزینه ی خوبی برای صبح است ولی نباید با شکم خالی شیر بخورید این توصیه را افرادی که مشکلات و حساسیت های معده ای دارند جدی بگیرند.

عسل : عسل بسیار بهتر از مربا های پر شکر است البته باید از نوع مرغوب عسل باشد وگرنه تاثیر خوبی نخواهد داشت.

پنیر : پنیر خالی سم و پنیر و گردو دواست . این دو باهم ترکیب شگفت انگیزی برای صبحانه هستند و اگر شما از آنها باهم مصرف کنید ، انرژی بالا و میزان تاثیر در رفتارتان را خواهید دید!

سیب: میگویند که یک سیب در صبح بسیار بهتر از یک لیوان قهوه است و اگر شما روزی یک عدد سیب در صبح میل کنید نیازی به دکتر نخواهید داشت .

بهترین موقع برای مصرف سیب صبح هنگام است زیرا به تصفیه خون نیز کمک میکند و چربی سوزی را به جریان میندازد.

یک کاسه عدسی هم میتواند گزینه خوبی برای صبحانه باشد .

البته نیازمند تاکید است که خوردن همه ی اینها یا حتی نصف اینها باهم در صبح و پشت سر هم نه تنها نتیجه مطلوبی ندارد بلکه شاید معده درد و دردسر را به همراه داشته باشد پس باید ترکیبات موافق را از نظر مزاج انتخاب کنید.

به بهانه ی کاهش وزن خود را به کشتن ندهید !

در بعضی از برنامه های تغذیه ای چربی سوزی که توسط مربیان کار نابلد و تازه کار برای بانوان و آقایان نوشته میشود و یا حتی خود آنها سرخود برنامه مینویسند شاهد نام آبغوره و سرکه یا آبلیمو در صبحانه هستیم .

خوردن اسید هایی به این سنگینی در صبح بسیار معده را تحریک و غوغا میکند .

بطوریکه بخش های لوزلمعده و صفرا و بقیه بخش های گوارشی دست به دست هم میدهند تا بدن شما را از بحران بیرون بکشند و از زخم شدن معده جلوگیری کنند که بعضی وقت ها هم بی نتیجه میشود .

پس در انتخاب مواد خوراکی در صبح آن هم با  معده خالی دقت کنید.

میان وعده 

میان وعده ها کمک به افزایش تعداد وعده های غذایی کمک میکنند و در واقع پلی بین شما و کاهش وزن هستند.

باید خاطر نشان کرد که ازین فرصت بهره مناسب بردن سختی خود را دارد.

میوه های خشک شده ، شکلات تلخ ، یک لیوان شیر، سالاد های متنوع بدون سس البته ،تنقلات سالم مانند لوبیای سویا و بادام، ماست، تخم مرغ پخته ، کره بادام زمینی، کشمش ، دانه کنجد و بسیاری از خوراکی های ترکیبی که میتوان با سرچ در اینترنت درست کرد میتوانند تغذیه های خوبی بعنوان میان وعده باشند .

میان وعده ها مخصوصا برای بدنسازان نقش مهمی در تغذیه روزانه دارند، شما با خوردن میان وعده وزن خودرا در یک حیطه مشخص حفظ میکنید و در واقع از تحمیل اشتها به وعده های ناهار و شام و پرخوری جلوگیری میکنید.

میان وعده ها برای کودکان، دانش آموزان و بدنسازان در اولیت بالایی قرار دارد زیرا که برای هرکدام در جای خود سبب افزایش کارایی و افزایش قدرت تمرکز و تنظیم سوخت و ساز بدن میشود.

علاوه بر لیست مغذی که در بالا به آن اشاره کردیم ، دستور انتخاب میان وعده به این صورت است که روزانه میتوانید تا 3 میان وعده استفاده کنید و آن هم تا 150 کیلوکالری انرژی که میتواند در هر وعده شامل 15 الی 20 گرم کربوهیدرات و 6 الی 10 گرم پروتئین میشود.

از نکات مهمی که در روز برای همه پیش میاید نیاز به نوشیدن آب هست.

بعضی اوقات بدن شما نیاز به نوشیدن آب دارد ولی در حالتی که قرار دارید و با توجه به شرایط ممکن است این نیاز را متوجه نشوید و کافی است که یک بیسکوییت کوچک بخورید ، بعد از  چند دقیقه احساس تشنگی شدیدی میکنید که در واقع با بیسکوییت در بدن شما چراغ آب روشن شده است !

بلافاصله بعد از وعده غذایی آب ننوشید!

بسیاری از مردم نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا ، پس از اتمام یک وعده غذایی سبک یا سنگنین ، یک لیوان پر آب می نوشند .

این عمل مضرات بسیار بیشتری از منفعت های آن دارد.

وفتی که شما قبل از گذشت نیم ساعت از وعده ی غذایی ، شروع میکنید به آب خوردن حتی آب دمای کم، در حقیقت دارید شیره معده را رقیق میکنید و گوارش و هضم غذا را با مشکل مواجه میکنید که این امر به تنهایی سبب افزایش وزن، سمی شدن معده و محیط اطراف آن و در بعضی موارد ریفلاکس معده میشود.

پیشنهاد منطقی و پزشکی این است که حداقل پس از گذشت یک ساعت از وعده ی غذایی یک لیوان آب در سه جرعه و بصورت نشسته و همچنین دمای آب باید همانند دمای اتاق معمولی باشد.

یک راه دیگر هم هست اینکه یک ساعت قبل از غذا خوردن یک لیوان آب مصرف کنید .

در حقیقت اگر غذا چرب و روغنی باشد بمحض تمام شدن آن شما احساس تشنگی میکنید که این امر رفته رفته کمتر شده و بعد از گذشت 45 دقیقه تقریبا احساس تشنگی در شما رفع میشود که بهترین موقع برای نوشیدن آب است.

 

غذا را 20 بار بجویید

جویدن غذا بسیار در گوارش آن تاثیر گذار است و از مراحلی است که بصورت آگاهانه و مستقیم آنرا کنترل میکنیم .

متاسفانه این مورد هم در بین مردم امروزی کمتر رعایت میشود و اغلب غذا را با دو سه بار جویدن قورت میدهیم که مشکلات جدی برای بدن بوجود می آورد از جمله:

هضم مشکل دار و ناقص غذا، افزایش ریسک دیابت، تاثیر منفی در روحیه فرد با تجمع گازها در معده، افزایش وزن ناخواسته با خوردن بیشتر به این صورت که با کم جویدن شما سریعتر و بیشتر از حد مورد نیاز غذا میخورید و دیر دست از خوردن میکشید ،خطر خفگی،احتمال مسمومیت(لیزوزیم موجود در بزاق بسیاری از عوامل مسموم را از بین میبرد) .

 

در وعده ناهار خیلی سنگین غذا نخورید. 

دسته ای از افراد که بسیار لاغر هستند و فرم ژنتیکی آنها این چنین است، با خوردن حداکثر میزان اشتها در سه وعده ی اصلی چاق نمیشوند و بعضا مشکل خاصی هم در پیش ندارند اما با بالاتر رفتن سن و کمتر شدن فعالیت فیزیکی و دغدغه های زندگی، اشتهای افراد در ظهر کار دست آنها میدهد!

زیاده روی در مصرف وعده ی ناهار سبب میشود که شما دچار خواب آلودگی و خستگی پس از غذا شوید و علت این است که با قلیایی شدن خون ترشح هورمونی که در هوشیار ماندن شما نقش دارد کم میشود .

فلذا شما احساس خواب آلودگی میکنید و راه حل این موضوع سبک خوردن ناهار و همچنین استفاده از غذاهای سالم و غیر فست فودی و البته کمی راه پیمایی بعد از گذشت 1 ساعت از غذا به شما در نخوابیدن و سرحال شدن کمک زیادی میکند.

زیاد نمک نخورید

امروزه همه حداقل یکبار از دوستان، تلویزیون، رادیو و یا فضای مجازی شنیده ایم که میگویند کمتر نمک بخورید و تقریبا همیشه میگوییم ، این یک بار هم بروی دفعات قبلی!

نمک با داشتن سدیم در بسیاری از فعالیت های درونی بدن نقش بسزایی دارد و در عوامل زیادی به فشار درون بدن را تنظیم میکند ولی مصرف بیش از حد نمک سبب ابتلا به بیماری فشار خون میشود .

می توانید برای آشنایی بیشتر با خرما خاصویی ، خرما کبکاب و خرما پیارم روی آن ها کلیک کنید .

ارتباط این بیماری با نمک زیاد در پزشکی به صراحت کشف شده و شکی در آن نیست .

مصرف زیاد نمک همچنین سبب پوکی استخوان در سنین بالاتر، سرطان معده، آسم، بیماری های کلیوی و غیره میشود.

بهتر است شما هم فقط برای سلامتی خودتان و دردسر و مشکلات کمتر در سال های آینده، مصرف نمک را در برنامه غذایی خود تنظیم کنید.

 

سرخ کردنی کمتر بخورید

غذاهایی که در فرهنگ ایرانی وجود دارند اغلب با روغن زیاد درست میشوند و این عامل رژیم غذایی ایرانیان را از قدیم تحت تاثیر خود قرار داده است.

علاوه بر روغنی که برای سرخ کردن غذا از آن استفاده میشود، خوراکی های حیوانی مانند مرغ و زیتون و غیره … روغن هایی بصورت نامرئی همراه خود وارد بدن میکنند.

متخصصان تغذیه توصیه میکنند افراد 30 درصد انرژی روزانه خود را از روغن ها دریافت کنند. اسید های چرب اشباع سبب افزایش کلسترول بد در بدن میشود که عامل اصلی رسوب و گرفتی در رگ های منتهی به قلب میباشد.

نکاتی اخیرا آشکار شده که نشان  میدهد در صورت استفاده از روغن های تازه ، پوشاندن ماده غذایی با یک ماده خمیری ، دمای بالا و مناسب روغن و عوامل دیگر…. از مضرات و آسیب های مواد غذایی چرب کاهش میدهد و باعث کاهش نفوذ روغن به درون آنها میشود.

همچنین امروزه با زیاد شدن فست فود ها و مصرف بیش از حد آنها در سطح مردم، آسیب های ناشی از روغن های مانده ی سرخ کردنی روبه رشد است.

همچنین می توانید قیمت خرما را از شرکت ما جویا شوید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *