سم پاشی درختان بلند خرما

با توجه اهمیت سم پاشی نخل های خرما شرکت کریستال این مقاله ی آموزشی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

برای شروع با اصطلاحات این زمینه آشنا می شویم.

سم پاش: هر گونه ابزاری است که برای تبدیل محلول سم به قطرات ریز و پاشش آنها روی هدف به کار می رود. 

سم پاش هیدرولیک (فشاری): نوعی از سم پاش هاست که در آن سیال محلول سم با استفاده از پمپ هیدرولیک تحت فشار بالا قرار می گیرد.

فشار زیاد در این سم پاشها عامل اساسی تبدیل محلول پیوسته سم به قطرات ریز و پاشش آنهاست.

این نوع سم پاش ها متداول ترین سم پاش ها هستند مانند انواع سم پاش های استوانه ای، کتابی، فرقونی و سم پاش بومدار تراکتوری.

لانس: قطعه انتهایی سم پاش های ویژه اهداف متمرکز، که شامل اجزای اساسی نازل، لوله دهش، دسته و شیر قطع و وصل بوده و برای جهت دادن جریان محلول سم به سمت هدف به کار می رود.

این قطعه در اندازه ها و برای کاربردهای مختلف ساخته می شود.

نوع قابل اتساع (تلسکوپی) که طول آن تا ۴ متر و بیشتر نیز می رسد (مانند شکل ۱)، برای سم پاشی نخل های بلند مناسب تر است.

نازل (افشانک): آخرین قطعه سم پاش است که سم در حین خروج از آن تحت تاثیر طراحی نازل به قطرات ریز مناسب سم پاشی شکسته می شود.

متداول ترین نازلها شامل انواع نازل های مخروطی، بادبزنی و ریزشی هستند.

همچنین می توانید نیم نگاهی به قیمت خرمای مضافتی ، قیمت خرمای پیارم و قیمت خرمای کبکاب داشته باشید .

نازل مخروطی: نوعی نازل سم پاشی است که جریان سم را به صورت توده ای از قطرات بسیار ریز در قالب طرح هندسی مخروطی (شکل ۲) تبدیل می کند. نوک مخروط در روزنه نازل تشکیل می شود. نازل های مخروطی اغلب برای اهداف متمرکز مورد استفاده قرار می گیرند و از این رو برای سم پاشی نخیلات بلند مناسب تر از سایر انواع نازل های مرسوم هستند. این نوع نازل ها دارای اجزای اصلی بدنه، حلزونی یا صفحه گردابه ساز، روزنه و درپوش است و اغلب با پیچاندن در پوش می توان زاویه مخروط تشکیل شده توسط نازل را کم یا زیاد کرد.

کیفیت سم پاشی: ملاکی برای سنجش درستی عملیات پاشش سم و تأمین پوشش مطلوب هدف است که شامل سه شاخص اندازه قطرات سم، تعداد قطره در واحد سطح و پراکندگی قطرات روی هدف میباشد.

دز سم: مقدار معینی از سم که در سم پاشی استفاده می شود و به صورت نسبت حجم سم خالص در حجم كل محلول بیان می شود.

واحد دز بی بعد است و اغلب به صورت اعشاری بیان می شود؛ مانند ۵ در هزار که به معنای ۵ واحد حجمی محلول سم خالص در ۱۰۰۰ واحد حجمی کل محلول است. اغلب با توجه به ناچیز بودن مقدار دز

در عمل به صورت نسبت حجم سم خالص در حجم دیگر سیال محلول که معمولا آب است، در نظر گرفته میشود.

شرکت کریستال با توجه به فعالیت در زمینه صادرات می تواند اطلاعاتی در مورد صادرات انواع خرما در اختیار شما قرار دهد.

برای دریافت اطلاعات می توانید از صفحات صادرات خرمای زاهدی ، صادرات خرمای ربی ، صادرات خرمای کبکاب و صادرات خرمای شاهانی استفاده کنید .

این اختلاف در مقادیر کم دز قابل اغماض است. ۵- انتخاب و کاربرد بهینه سمپاشها در نخلستان ۵- ۱. مقدمه کنه تارتن، کرم میوه خوار، کرم گرده خوار، زنجرک، و خامج از مهم ترین آفات و بیماریهای نخیلات

کشور هستند که سالانه خسارات کمی و کیفی قابل توجهیرا بر عرصه نخیلات کشور تحمیل می کنند. سم پاشی عموما به عنوان گزینه ای عملیاتی در کنترل زیان اقتصادی این عوامل خسارت را مطرح

است.

در این عملیات، محلول سم با دز مناسب روی تاج نخل یا خوشه میوه پاشیده میشود تا با رسوب گذاری مؤثر، امکان کنترل عامل خسارت زا را فراهم سازد.

به منظور تأمین یکنواختی و تأمین پاشش مطلوب، از دستگاه سم پاش استفاده می شود.

کاربرد نامناسب سم پاش ها اغلب مهم ترین علت هدررفت و عدم تأثير سموم مورداستفاده برای کنترل عوامل خسارت زا به ویژه در نخلستان های با نخل های بلند است.

از سوی دیگر ارتفاع زیاد نخل و کاربرد نامناسب سمپاشها می تواند سبب مشکلات سلامتی برای کارگران و اثرات نامطلوب زیست محیطی گردد.

از این رو توجه به نکات فنی در انتخاب و کاربرد بهینه سم پاشها در نخلستان از دو دیدگاه تأمین اثر بیولوژیک مطلوب و کاهش مخاطرات سلامتی و زیست محیطی اهمیت دوچندان دارد.

 انتخاب سم پاش

امروزه به لطف پیشرفت های صنعتی، سم پاش های متنوعی در بازار یافت میشوند؛ با این وجود تنها معدودی از آنها برای سم پاشی نخل خرما قابل استفاده هستند.

در این خصوص انواع سمپاشهای توربینی، اتمایزر و میکرونر فاقد کارایی لازم برای تأمین پوشش مناسب سم در ناحیه تاج نخل به ویژه نخل های بلند هستند.

برای تأمین اهداف سم پاشی نخل خرما، استفاده از سمپاش های هیدرولیک (فشاری) با فشار کاری ۲۰ تا ۳۵ بار و حداقل دبی پمپ ۳۰ لیتر در دقیقه الزامی است.

بدین منظور اغلب سمپاشهای هیدرولیک تراکتوری و فرقونی قابل استفاده هستند (شکل های ۳ تا ۵).

در سمپاشهای هیدرولیک تراکتوری که معمولا مجهز به بوم هستند، اغلب یک یا دو خروجی ویژه لانس در نظر گرفته میشود.

در این حالت می توان با جمع کردن بوم و اتصال شیلنگ های فشار قوی (تا ۵۰ بار) همراه با استفاده از لانس مناسب از این نوع سم پاش ها به نحو مناسب برای سم پاشی نخل های بلند استفاده کرد.

 انجام عملیات سم پاشی به صورت گام به گام

1. تهیه محلول سم

محلول سم را در مخزن سم پاش بریزید. سم باید با توجه به عامل خسارت زا انتخاب شود. برای تعیین دز کاربرد سم و اطمینان از اختلاط مناسب آن، راهنمای سم و دستورالعمل های کاربرد آن که از سوی کارخانه سازنده همراه سم ارائه می شوند، رعایت گردد.

۲. انتخاب وضعیت استقرار کارگر

فاصله سم پاش از تنه نخل را به گونه ای انتخاب کنید که دید مناسبی نسبت به هدف داشته باشید. از قرار گرفتن در معرض جریان های برگشتی سم اجتناب کنید تا سم روی سر و صورت شما نریزد

برای این منظور، هدف گیری لانس به سمت تاج نخل نباید عمودی باشد و با زاویه صورت گیرد (زاویه ها در شکل ۶).

سم پاشی زاویه دار از این مزیت برخوردار است که احتمال نفوذ سم به تاج فراهم می شود و از ممانعت برگهای پایینی در جریان سم اجتناب می شود.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک های مناطق کشت خرما ، عوامل کاهش دهنده قیمت خرما و خرید عمده خرما کلیک کنید.

برای تنظیم زاویه، کارگر می بایست فاصله خود را از درخت (میزان فاصله d در شکل ۶) کم و یا زیاد کند؛ به گونه ای که حالت بهینه از نظر موقعیت استقرار حاصل شود.

٣. تنظیم زاویه پاشش

سم پاش را روشن و شیر خروجی محلول سم را باز کنید تا جریان سم از نازل خارج گردد.

مهم ترین اصل در این مرحله تنظیم زاویه خروج سم (زاویه آلفا در شکل ۶) از نازل است.

این مسئله در نازل های مخروط پاش با پیچاندن درپوش نازل انجام می شود.

راهنمای کلی در این تنظیمات بدین گونه است که زاویه خروج سم را تا جای ممکن در مقادیر کم کنترل می کنند؛ بدین معنی که اجازه میدهند سم تا نزدیکی هدف به صورت باریکه ای از سیال جریان یابد و در نزدیکی هدف تلاشی پخش شدن جریان و تبدیل آن به قطرات ریز انجام شود.

تنظیم زاویه خروج سم باید به گونه ای انجام شود که سبب آسیب دیدگی برگها یا خوشه میوه نشود.

با توجه به تفاوت ارتفاع نخل های باغ، هر نخل زاویه تنظیمی نازل مخصوص به خود را خواهد داشت.

این مسئله با توجه به ارتفاع متفاوت نخل ها می تواند تنظیم دقیق زاویه نازل را مشکل سازد.

برای غلبه بر این مشکل توصیه می شود عمل تنظیم زاویه خروج سم در ترکیب با زاویه هدف گیری لانس تعدیل گردد.

بدین مفهوم که با تنظیم یکسان زاویه خروج سم از نازل، برای نخل های کوتاه تر زاویه هدف گیری به صورت مایل تر در نظر گرفته شود.

در هر صورت کلیه تنظیمات باید به صورتی انجام شود که پودر شدن جریان سم قبل از رسیدن به هدف انجام شود تا پوشش مطلوب سم حاصل شود

۴. سم پاشی کامل نخل

با توجه به لزوم انجام عملی سم پاشی برای تمامی تاج یا خوشه های یک نخل، کارگر باید با فاصله اولیه ای که از نخل گرفته، در اطراف محیط نخل چرخش نماید تا بتواند کلیه

نقاط هدف را سم پاشی نماید.

در صورت استفاده از سم پاش فرقونی این عمل به صورت ایستگاهی انجام خواهد شد؛ بدین صورت که سم پاش در نقطه ای بهینه میان چند نخل مستقر میشود و کارگر با استفاده از شیلنگ بلند اقدام به

سم پاشی تکتک نخل های قرار گرفته در اطراف دستگاه سم پاش می کند.

در این حالت کارگر در اطراف نخل ها چرخش نموده و نخل های موردنظر را سم پاشی می کند.

در صورت استفاده از سم پاش تراکتوری امکان انجام عملیات در دو حالت کلی وجود دارد: در حالت اول تراکتور از کنار ردیف نخل حرکت می کند و کارگر سم پاش با حرکت هم زمان با پیشروی تراکتور،

عملیات سم پاشی را برای یک سمت ردیف نخل ها انجام داده و در برگشت از دیگر جانب ردیف نخلها، عملیات سم پاشی سمت دوم نخل ها را انجام میدهد.در حالت دوم شیلنگ سم پاش اندکی بلند

درنظر گرفته می شود و کارگر همزمان با پیشروی تراکتور، عملیات سم پاشی را با چرخش (زاویه چرخش در این حالت کمتر از ۳۶۰ درجه و در حدود ۲۷۰ درجه است) در اطراف تک تک نخلهای ردیف در

راستای تراکتور انجام میدهد.

در این حالت سرعت پیشروی تراکتور حدود نصف سرعت حالت قبل است و یا این که راننده به صورت ایستگاهی حرکت می نماید تا کارگر سم پاش بتواند عملیات سم پاشی نخل ها را به طور کامل انجام دهد.

در نخلستان های بزرگ می توان با استفاده از دو کارگر سرعت عملیات را دو برابر نمود؛ بدین شکل که تراکتور از میان دو ردیف نخل حرکت نموده و هر یک از کارگران یکی از ردیفهای نخل را سم پاشی می نمایند.

انجام این روش به هر دو حالت پیش گفته ممکن می باشد.

ملاحظات ایمنی

در حین عملیات سم پاشی از پوشش کامل بدن استفاده کنید. این پوشش می تواند شامل پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، دستکش، کلاه، عینک ایمنی و همچنین ماسک مناسب باشد.

ملاحظات تکمیلی

هر سمی می تواند اثرات جانبی نامطلوب روی سلامتی و محیط زیست و دشمنان طبیعی و حشرات مفید نخلستان داشته باشد. پیش از استفاده از هر نوع سم باید با متخصصی ذی صلاح در این خصوص مشورت شود.

توضیحات : با توجه اهمیت سم پاشی نخل های خرما شرکت کریستال این مقاله ی آموزشی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.برای شروع با اصطلاحات این زمینه آشنا می شویم.سم پاش: هر گونه ابزاری است که برای تبدیل محلول سم به قطرات ریز و پاشش آنها روی هدف به کار می رود. سم پاش هیدرولیک (فشاری): نوعی از سم پاش هاست که در آن سیال محلول سم با استفاده از پمپ هیدرولیک تحت فشار بالا قرار می گیرد.فشار زیاد در این سم پاشها عامل اساسی تبدیل محلول پیوسته سم به قطرات ریز و پاشش آنهاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *