مشکلات صادرات خرما

مشکلات صادرات خرما چند سالی است که صادرکنندگان را به چالش هایی کشیده است . 

خرما به دلیل افزایش مصرف و همچنین ورود به جنبه های مختلف با افزایش صادرات در سال های اخیر همراه بوده است . 

خرما را بیشتر با مصرف در زمینه ی خوراکی میشناسیم که زمینه هایی مثل مصرف روزانه ، استفاده در سس ها ، کمپوت و مربا و … . 

در مورد خواص خرما قبلا مفصل توضیح دادیم ولی اگر با آن آشنایی ندارید می توانید روی لینک خواص خرما کلیک کنید . 

جالب است این نکته را هم بدانید که خرما در سال جزء 5 محصول برتر صادراتی است که همین موضوع نشان دهنده ی اهمیت صادرات این محصول است.

با پیشرفت چشمگیری که صادرات خرما در سال های اخیر داشت و آشنایی شرکت های صادرکننده خرما با بازار های هدف انتظارات از این زمینه رو به افزایش است . 

با توجه به برنامه ریزی دولت برای افزایش و سرمایه گذاری در زمینه های صادرات غیر نفتی ، خرما یکی از جنبه هایی است که صادرات آن به توجه بیشتر نیاز دارد .

در واقع می توان خرما را به عنوان یک منبع درآمد بلند مدت برای صادرات کشور دانست ، زیرا بر خلاف نفت که بالاخره روزی تمام می شود خرما همیشگی ست .

از جنبه ای دیگر مواد خوراکی نیاز روزانه می باشد و به این راحتی نمی توان از کنار آن عبور کرد که همین چند مورد می تواند به خوبی اهمیت صادرات را مشخص کند.

در بین تولید کنندگان خرما ایران جایگاه مناسبی دارد و علاوه بر آن خرمای مضافتی که صادرات بسیاری دارد در بم کاشت می شود . 

گران ترین خرمای صادراتی در بین خرماهای موجود ، خرمای پیارم می باشد که در حاجی آباد کشت می شود .

بررسی مشکلات صادرات خرما

هر چند صادرات خرما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که ذهن بسیاری از مدیران شرکت های صادر کننده خرما را به خود درگیر کرده است . 

می توان در حال حاضر مهم ترین مشکل را عدم ثبات قیمت ها دانست ! در واقع به دلیل شرایط خاص حاکم بر بازار امروزه قیمت ها به طور روزانه تغییر می کند . 

همچنین عدم ثبات قیمت ارز نیز می تواند به ضرر صادرکنندگان خرما باشد که مسئله ی بسیار مهمی می باشد . 

مشکلات تحریم که کشور را چند سالی است درگیر کرده ، نیز یکی از موانع صادرات می باشد چرا که نمی توان به خوبی با کشورهای صادر کننده و همچنین بازار آن ها ارتباط داشت . 

دلالان بازار خرما

وجود افراد سودجو در این زمینه که به خاطر عوامل مختلف بدون داشتن پیش نیاز های لازم در حال فعالیت در زمینه ی صادرات هستند . 

این افراد خرما را با قیمت خیلی پایین از نخلداران و شرکت ها می خرند و با قیمت بالا آن را صادر می کنند . 

در واقع به دلیل داشتن راه های غیر قانونی و عدم نظارت صحیح این افراد می توانند در این زمینه فعالیت کنند . 

گواهی های لازم برای صادرات 

در امر صادرات علاوه بر کیفیت خرما جنبه های دیگری نیز وجود دارد که باید آن ها را رعایت نمود .

مثلا گواهی های لازم استاندارد که شرکت کریستال در طی چندین سال آن ها را جمع آوری نموده و می توانید از لینک گواهی های کریستال آن ها را مشاهده کنید .

حتما وجود علامت استاندارد و مجوز صادرات برای تک تک خرما ها لازم و ضروری می باشد . 

در واقع هر خرما به تنهایی باید مجوز صادرات بگیرد . 

عدم حمایت در رویدادهای بین المللی

عدم حمایت از شرکت های صادرکننده در جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی و عرضه محصولات خود .

نمایشگاه های بین المللی در واقع یک فرصت استثنائی می باشد که به راحتی می توان تبلیغات با بازده بالا را انجام داد .

در واقع در این رویداد ها شرکت هایی که دقیقا فعال هستند حضور دارند و نشان می دهد که برای همکاری آماده می باشند .

حال اگر شرکت های صادرکننده بتوانند در این رویداد ها شرکت کنند بازار صادرات را برای کشور بهتر می کنند .

بسته بندی در صادرات 

در زمینه ی صادرات بسته بندی نیز اهمیت فراوانی دارد.

باتوجه به افزایش قیمت کاغذ و همچنین مواد اولیه بسته بندی هزینه ی بسته بندی و طراحی نیز افزایش یافته است . 

اغلب کشورها برای خرید خرما توجه ویژه ای به بسته بندی می کنند .

شاید جالب باشد بدانید که مردم در کشورهای مختلف رنگ های مختلفی را پسند می کنند . 

مثلا در کشور چین رنگ های قرمز و نارنجی طرفداران زیادی دارند و همین باعث می شود که صادرکنندگان خرما رنگ های بسته بندی خرما را انتخاب کنند.

توجه به رنگ و جنبه ی روانشناسی ظاهری محصول اهمیت بالایی دارد .

وجود تحریم های بانکی

علاوه بر موارد بالا به دلیل مشکلات بانکی و تحریم بودن بانک ها درآمد حاصل از آن نیز با مشکلاتی به کشور باز می گردد . 

در واقع اگر مشکلات مربوط به انتقال پول بین ایران و اروپا برطرف شود می تواند کمک زیادی به صادرات کند.

همچنین به دلیل کاهش ارزش پول رایج کشور در واقع پول ایران را در عرصه های بین المللی بی ارزش کرده است .

وجود زیر ساخت های لازم 

در زمینه ی صادرات باید بتوان در مقیاس بالا نیز کار کرد و توانایی تامین بار را داشت . 

همچنین نحوه نگهداری خرما در سردخانه ها نیز باید استاندارد باشد . 

علاوه بر این باید سردخانه ها کاملا مجوز های بهداشت را داشته باشند و همه چیز مطابق اصول باشد .

بسیاری از شرکت ها توان تهیه ی زیر ساخت و همچنین نگهداری آن را ندارند که مستلزم هزینه ی زیاد می باشد.

مشکل حمل و نقل در صادرات 

طبیعتا در زمینه ی صادرات حمل و نقل و رساندن بار به مقصد نقش مهمی دارد . 

برای حمل و نقل راه های زیادی وجود دارد که باز به دلیل تحریم ارتباط کشورمان ایران با سایر کشور ها محدود تر شده و همین نیز به صادرات ضربه می زند.

اگر مسائل و مشکلات مربوط به تحریم وجود نداشت به راحتی می توانستیم صادرات را چند برابر کنیم . 

امید است با بهتر شدن روابط سیاسی بین کشورمان با سایر کشورها به بهبود صادرات نیز کمک فراوانی شود .  

شرکت صادرات خرمای کریستال  به عنوان بزرگترین شرکت صادرکننده خرما در کشور ،  پخش کننده خرما و عمده فروش خرما علاوه بر صادرات خرما آمادگی خود را جهت  همکاری با تجار و بازرگانان و علاقه مندان به صادرات خرما به کشورهای مختلف اعلام میدارد.

 

شرکت کریستال به کشورهای زیر خرما صادر می کند : 

صادرات خرما به هند

صادرات خرما به مالزی

صادرات خرما به آمریکا

صادرات خرما به پاکستان  

صادرات خرما به چین

صادرات خرما به عراق

صادرات خرما به امارات 

صادرات خرما به فرانسه

صادرات خرما به روسیه 

صادرات خرما به استرالیا

صادرات خرما به ترکیه

صادرات خرما به ارمنستان

صادرات خرما به ایتالیا 

صادرات خرما به اسپانیا

صادرات خرما به بلاروس

صادرات خرما به مقدونیه

صادرات خرما به اتریش

صادرات خرما به افریقا

صادرات خرما به سوریه

صادرات خرما به لبنان

صادرات خرما به ترکمنستان

صادرات خرما به انگلستان

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *